Ομιλία Καθηγητού Σ. Κοντογιάννη περί του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού

Η ομιλία του Καθηγητού Κου Κοντογιάννη, πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια της εκδήλωσης που οργάνωσε η Ενωμένη Ρωμηοσύνη με θέμα "Η ζωή του Εθνομάρτυρος και Ισαποστόλου Αγίου Κοσμά του Αιτωλού" και έλαβε χώρα στο Πνευματικό κέντρο της Ιεράς Μονής Παντοκράτορος Ταω την 23η Σεπτ. 2012.

Η ομιλία

 

Εχω την αίσθηση, σεβαστή Γερόντισσα, και Κυρίες και Κύριοι οτι ο λόγος μου παρέλκει μετά από τα όσα είδαμε και τα όσα ακούσαμε από τους δύο προλαλήσαντες. Ομως, δέχτηκα, να κάνω υπακοή στη Γερόντισσα πριν απ' όλα, αυτής της Ιεράς Μονής η οποία μας φιλοξενεί αυτή τη στιγμή και στης οποίας το χώρο, ακόμα είναι ζωντανά τα αίματα αλλά και τα σώματα των 179 Αγίων της, που το 1680, ο προαιώνιος εχθρός της πατρίδας μας - οι Τούρκοι – ανήμερα το Πάσχα τους κατέσφαξαν. Ακόμη, δέχτηκα την πρόσκληση και την πρόταση του φοιτητού μου Κου Κωνσταντίνου Κατσώρχη που ομολογώ οτι με ξάφνιασε, παρουσιάζοντας και παρουσιάζομαι μάλλον ενώπιόν σας, για να πω δύο λόγια μετά τη Θεία Λειτουργία την οποία παρακολουθήσαμε στο Ναό της Μονής.  Επιτρέψτε μου όμως πριν απ' όλα να εκφράσω τις ευχαριστίες μου προς τη σεβαστή Γερόντισσα Στυλιανή, την Καθηγουμένη της Ιεράς αυτής Μονής, για την παραχώρηση του βήματος, γιατί η θέσις της δεν ήταν στους ακροατάς, αλλά κανονικά θα έπρεπε να ακούμε τη Γερόντισσα από την θέση αυτή, την οποία μου παρεχώρησε. Και συγχρόνως να ευχαριστήσω και τον φοιτητή μου τον Κο Κατσώρχη για την πρόσκλησή του αλλά και όλους εσάς οι οποίοι βρίσκεστε αυτή τη στιγμή και θα έχετε ίσως την υπομονή να με ακούσετε. Ο  Κος Κατσώρχης μου υπέδειξε πως αυτά που θα πρέπει να πω σήμερα στη συγκέντρωση αυτή, θα πρέπει να έχουν σχέση με τον μεγάλο δάσκαλο του γένους μας τον Αγιο ισαπόστολο και πρώτο Εθνεγέρτη του υπέρ της Πίστεως και της Πατρίδος, δεν θα πως τίποτα δικό μου αυτή τη στιγμή ούτε θα βιογραφήσω τον Αγιο Κοσμά τον Αιτωλό, άλλωστε θα το δούμε στο βίντεο που θα μας παρουσιάσουν. Απλά επιτρέψτε μου να μη τον βιογραφήσω εγώ, αλλά ο ιερός υμνογράφος της Εκκλησίας μας  ο οποίος στην Ιερή ακολουθία που συνέταξε και που στην Εκκλησιαστική γλώσσα, ένα τροπάριο που ονομάζεται «οίκος» τα δίνει όλα, δίνει όλες αυτές τις πληροφορίες για τον Αγιο Κοσμά τον Αιτωλό. Επιτρέψτε μου λοιπόν να σας διαβάσω αυτό το τροπάριο.

'Των Αποστόλων μιμητής και Εκκλησίας στύλος, των Ιερέων καλλονή και των Οσίων τύπος και των Μαρτύρων σύναθλος, ως κοινωνήσας των αγώνων αύτοϊς, Ίερομάρτυς άναδέδειξαι' εξ Αιτωλίας γαρ άνατείλας, και εν  Αθω άγιασθείς, εν δε τη ιερά Φιλόθεου Μονή, την θείαν άποστολήν μυστικώς παρά θεού δεξάμενος, εν πληροφορία θεία, και ενεργεία θείου φωτός, ως Ησαΐας ο θεοειδέστατος, εξήλθες κηρύσσων και διδάσκων τους λαούς, και πολλούς επιστρέφων προς Κύριον, εξ οδού άπωλείας' και εκ Βυζαντίου την σωτήριον άρξάμενος πορείαν, και πλείστας πόλεις και χώρας και νήσους περιελθών, κατά Παύλον τον μέγαν, εύαγγελιζόμενος την είρήνην και τα αγαθά της βασιλείας των ουρανών, πάσαν δε την Ήπειρον περιλαβών τω φθόγγω, μαρτυρικώς θεώ έξεδήμησας, και πλουσίαις δωρεαϊς κεκόσμησαι, Κοσμά Ίσαπόστολε' διό η Εκκλησία Χριστού άξίως, γεραίρει την μνήμην σου.'

Βλέπετε πόσα κοσμητικά επίθετα δίνει στον Αγιο Κοσμά, τον πρώτο ισαπόστολο κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας, αλλά και μεγάλο Εθναπόστολο, ο οποίος πάντοτε κάτω από τα λόγια, για τη σωτηρία της ψυχής έβαζε και τα λόγια εκείνα για το ονομαζόμενο τότε «ποθούμενο» που δεν ήταν τίποτε άλλο παρά η απελευθέρωσις της Πατρίδος μας. Δεν χρειάζεται να πω περισσότερα απ' όσα λέει το τροπάριο αυτό, ούτε να το αναλύσω. Αλλωστε σας είναι γνωστά όλα τα βιογραφικά, και το ιεραποστολικό και το Εθνικό, και το κηρυκτικό έργο του Αγίου Κοσμά. Ομως το έργο του Αγίου Κοσμά διεκόπει βιαίως το Σάββατο 24 Αυγούστου του έτους 1779 στο χωριό Κολικόντασι της Βορείου Ηπείρου μας. Με τη συμβολή και φροντίδα πάντοτε των «εβραίων» για να διακοπεί το έργο του, οι οποίοι όπως αναφέρεται στο νέο μαρτυρολόγιο του Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου, επήγαν εις τον Κουρτ Πασιά και του έδωκαν πουγκία πολλά για να τον εβγάλουν από την ζωή. Εκεί, Αλβανοί, άνθρωποι στην υπηρεσία του Κούρτ Πασιά, τον απαγχόνισαν κοντά στον Αψο ποταμό επειδή ήταν Χριστιανός και Ελληνας, και υπηρετούσε με αφοσίωση, το λαό του Θεού, για το «ποθούμενο». Και έτσι εκπληρώθηκε ο πόθος του Αγίου Κοσμά, τον οποίο καταγράφει με ετούτα τα λόγια:

'Τον Χριστόν μου παρακαλώ να με αξιώσει, να χύσω το αίμα μου δια την αγάπην Του, καθώς έχυσε και Εκείνος το αίμα Του, δια την αγάπην μου'

Δεν θα σας αναφέρω Κυρίες και Κύριοι, ούτε τις προφητείες του Αγίου Κοσμά αυτήν την ώρα, ούτε θα αναλύσω τις πολλές και ποικίλες διδαχές του. Θα περιοριστώ μόνον σε τρεις φράσεις του, από την τρίτη διδαχή του. Και αυτό διότι η εποχή μας η σημερινή, δεν διαφέρει από την εποχή που έζησε ο Αγιος Κοσμάς σε τίποτα απολύτως. Τότε η Ελλάδα μας ήταν σκλαβωμένη στους Τούρκους, στους άπιστους. Σήμερα η Πατρίδα μας αναστενάζει από κάποια καινούρια κατοχή – σε εισαγωγικά – και σκλαβιά. Τότε οι Τούρκοι κατακτητές ήσαν αλλόπιστοι. Σήμερα οι κατακτητές μας είναι Χριστιανοί – σε εισαγωγικά και η λέξις αυτή – γιαυτό και η σκλαβιά μας σήμερα είναι πολύ χειρότερη από εκείνη της Τουρκοκρατίας. Ελεγε τότε ο Αγιος Κοσμάς στην τρίτη του διδαχή, ο ισαπόστολος αυτός και Εθνεγέρτης στους υποδούλους Ελληνες – τα ίδια φωνάζει και σήμερα σ' εμάς, τους υποδούλους σε χριστιανούς:

'Αδελφοί μου, ψυχή και Χριστός σας χρειάζεται. Ετούτα τα δύο, όλος ο κόσμος να περάσει, και να πέσει δεν μπορεί να σας τα πάρει, εξ'ών εάν τύχει και τα δώσετε με το θέλημά σας. Αυτά τα δύο να τα φυλάγετε, να μην τύχει και τα χάσετε.'

Από το πουθενά σήμερα εδώ και δυόμιση χρόνια, μια τεχνητή κρίση, όπως τα πάντα γύρω μας μαρτυρούν, αποτελεί για τη χώρα μας, τη μεγαλύτερη ευκαιρία για τους σημερινούς κατακτητές της, από τους χριστιανούς, να επιβάλλουν με τον πλέον άμεσο τρόπο τις επιλογές και τους σχεδιασμούς της νέας τάξης των πραγμάτων και της νέας εποχής, στην Πατρίδα μας, και να μας αναγκάσουν να παραδεχτούμε, όπως 'γυμνή τη κεφαλή' κήρυσε ο πρώην πρωθυπουργός της χώρας μας, να υποταχούμε στην παγκόσμια διακυβέρνηση. Η αιφνιδιαστική εκδήλωση από το πουθενά αυτής της κρίσεως, η οποία έχει τραγική μορφή σήμερα, είναι η αποκορύφωση μιας ολόκληρης σειράς σχεδιασμένων και στοχευμένων μεθόδων, που εφαρμόστηκαν στις τελευταίες δεκαετίες στην Πατρίδα μας. Η καθολική δηλαδή απαξίωση της παραδόσεώς μας, της Ρωμαίικης παραδόσεώς μας, η αποκαθήλωση των Ιερών συμβόλων μας από τα δημόσια κτίρια, η αποχριστιάνιση του κράτους μας και της κοινωνίας μας, ο ευνουχισμός της ιστορικής μας κρίσεως, όλοι θα είδατε το σήριαλ για την επανάσταση του 1821,  και τις επιθυμίες και τα ελαττώματα των δημιουργών αυτού του σήριαλ, αποδώθησαν και στον Κολοκοτρώνη. Ή με το νεώτερο κάποιας κυρίας, με το σήριαλ που κατασυκοφαντεί τον Αθανάσιο Διάκο. Ακόμη, είναι η νόθευση της γλώσσας μας, και της Ελληνοχριστιανικής παιδείας μας, η Τουρκική γλώσσα να γίνει επίσημη και πρώτη γλώσσα στη Θράκη μας. Επειτα είναι η επιχείρηση της εθνολογικής και θρησκευτικής μας μεταλλάξεως, να αλλοιώσουν δηλαδή την εθνολογική μας σύνθεση, και την ομοπιστία μας, την Ορθόδοξη πίστη μας. Γιαυτό και γέμισαν την πεντακάθαρη Πατρίδα μας, η οποία είχε μόνο έναν λαό, τους Ελληνες, και μία πίστη, την Ορθόδοξη, από τα αποβράσματα της ανατολής, που ευγενικά τους χαρακτηρίζουν μετανάστες. Με την προσπάθεια επιβολής της πολυπολιτισμικότητας και του συγκριτισμού, ώστε με όλα αυτά να αμβλυνθούν οι συνειδήσεις μας και να καμφθούν οι αντιστάσεις του λαού μας, με στόχο να αλωνίζουν με άνεση οι χριστιανοί κατακτητές μας, οι καιροσκόποι, και οι ολίγον φιλέλληνες και όχι Ελληνες πολιτικοί μας. Για να οργιάζουν ως φερέφωνα της λέσχης μπίντελμπεργκ, της θανατηφόρας τριμερούς επιτροπής του Κίσσιγκερ, του διεθνούς σιωνισμού και της μασονίας, και πολλών και ποικίλων άλλων εχθρών της Πατρίδος μας. Μας έκαναν να ξεχάσουμε τη Ρωμηοσύνη μας. Εγώ θυμάμαι τη μακαρίτισσα τη μητέρα μου, όταν κάναμε αταξίες και μας φώναζε, μας έκανε παρατηρήσεις, το τελευταίο ερώτημά της ήταν  'Ρωμαίικα παιδί μου καταλαβαίνεις;' Και τα καταλαβαίναμε τα Ρωμαίικα, γιατί ήταν η γλώσσα μας. Μας έκαναν όπως είπα να ξεχάσουμε τη Ρωμηοσύνη μας, να ξεχάσουμε τους ήρωές μας και τους Αγίους μας, τις αρετές των προγόνων μας και τη σοφία τους, γίναμε 'Ευρωπαίοι', ή καλύτερα μας έκαναν Ευρωπαίους – σε εισαγωγικά. Η Ευρώπη είναι Ελληνική λέξις, εμείς τη δώσαμε στη δύση, και προσπαθούν εμάς τους πραγματικούς Ευρωπαίους, να μας κάνουν Ευρωπαίους. Γίναμε βλέπετε 'Ευρωπαίοι', Χριστός και Πατρίδα νομίσαμε οτι δεν μας χρειάζονται πλέον διότι αυτό μας πιλατεύουν κάθε μέρα. Τι δυστυχία αλήθεια, προηγούνται σε όλα αυτά τα 'καθώς πρέπει τους' τη δήθεν ευγένια. Οι μετανάστες που αποτελούν το καλύτερο 'εξαφανιζόλ' των Ελλήνων από την Ελλάδα, αφού κατά δηλώσεις πολλών από αυτούς, 'Οταν η Ελλάδα γίνει μουσουλμανική χώρα, τότε θα σφάζουμε με άνεση και ασφάλεια τους Ελληνες'. Στις δύσκολες και επώδυνες αυτές στιγμές που περνάει η Πατρίδα μας, η οποία βρίσκεται – το επαναλαμβάνω – υπό νέα κατοχή, χειρότερη εκείνης που έζησα εγώ σαν παιδί το 1941, και ασφυκτιά κάτω από την βάρβαρη και ανελέητη πίεση των ξένων κέντρων εξουσίας και ελέγχου, ο Αγιος Κοσμάς ο Αιτωλός, όπως τότε, που ζούσε, και σήμερα που μας βλέπει από τον ουρανό, και πάλι να φωνάζει προς όλους εμάς τους Ελληνες:

'Ελληνες παιδιά μου, ψυχή και Χριστός σας χρειάζεται. Ετούτα τα δύο, όλος ο κόσμος να πέσει δεν μπορεί να σας τα πάρει, εξ'ών εάν τύχει και τα δώσετε με το θέλημά σας. Αυτά τα δύο να τα φυλάγετε, να μην τύχει και τα χάσετε.'

Ο λόγος του Αγίου Κοσμά όπως έχει καταγραφεί στις προφητείες του και στις διδαχές του, είναι Εκκλησιαστικός, δηλαδή παγκόσμιος και διαχρονικός. Επιτρέψτε μου λοιπόν να κατακλείσω τα λίγα αυτά λόγια, με κάποιες λέξεις του Αγίου, θα έλεγα της διδασκαλίας του, οι οποίες αποτελούν και επίκαιρο ελπιδοφόρο μήνυμα προς τους συγχρόνους Ελληνες, δεσμώτες της παγκοσμιοποίησης, δεσμώτες της νέας εποχής, δεσμώτες των μνημονίων και των δανειακών συμβάσεων, γιατί με όλα αυτά οι νέοι κατακτητές μας, τον Χριστό θέλουν να μας βγάλουν από την ψυχή, όπως είπαν και οι δύο προηγούμενοι ομιλήσαντες, γιατί ο Χριστός τους ενοχλεί και η Ορθόδοξη πίστη μας, γιατί όταν ο Χριστός βγει από τις καρδιές μας, αυτομάτως βγαίνει από τις ψυχές μας και η Εθνική μας συνείδηση. Ας ακούσουμε λοιπόν άλλη μια φορά τον Πατροκοσμά, να μας λέει:

'Αδελφοί μου, Χριστός και ψυχή σας χρειάζεται. Ετούτα τα δύο, όλος ο κόσμος να πέσει δεν μπορεί να σας τα πάρει, εξ'ών εάν τύχει και τα δώσετε με το θέλημά σας. Αυτά τα δύο να φυλάγετε, να μην τύχει και τα χάσετε.'

Εμείς τι θα απαντήσουμε; Ας δώσω την δική μου απάντηση: 'Αγιε Κοσμά, πράγματι ψυχή και Χριστός μας χρειάζεται, Πίστη και Πατρίδα, και αυτά τα δυό, όλος ο κόσμος να πέσει δεν θα μπορέσει να μας τα πάρει, και ποτέ δεν θα τα δώσουμε με τη θέλησή μας. Αυτά τα δυό κατά την εντολή σου, θα τα φυλάγουμε και ποτέ δεν θα τα χάσουμε, με τις πρεσβείες και την προστασία σου.'

Πρόσθετες πληροφορίες